Loading...

sobota, 19 lutego 2011

„Dym. Powszechna historia palenia” Sander L.Gilman, Zhou Xun



Wydawnictwo: Universitas
Wydanie polskie: 07/2009
Przekład: Jagoda Sochoń-Jasnorzewska
Liczba stron: 408
Format: 190 x 250 mm
Oprawa: twarda z obwolutą
ISBN: 9788324209330

Dziś nabrałam ochoty na oryginalną książkę. Czytając dużo literatury pięknej warto od czasu do czasu zagłębić się w literaturę popularnonaukową, która może stanowić równie przyjemną lekturę jak powieści czy kryminały:)

„Dym.Powszechna historia palenia” to opasłe tomisko, które początkowo przerażało mnie ilością stron. Zastanawiałam się co takiego ciekawego można napisać o paleniu? Jakież było moje zdziwienie, gdy okazało się, że oto mam przed sobą fascynującą książkę, która palenie opisuje w niezwykle barwny sposób. Jest to świetna pozycja, którą czyta się jak powieść i od której nie sposób się oderwać:).

Książka zaznajamia czytelnika z historią palenia oraz opisuje jego znaczenie m.in. w sztuce. Opera, literatura czy kino od dawna wykorzystywały papieros jako rekwizyt, środek przekazu czy główny motyw wokół którego dzieje się akcja. Oprócz tego szeroko opisano jak postrzegano palenie w kulturze Japonii, Indiach czy Afryce i jak obecnie podchodzi się do tego tematu. Dowiemy się jak palić, w czym i oczywiście co;). Opium, marihuana a może zwykły tytoń? Mnóstwo fascynujących informacji, o których nie miałam nawet pojęcia.

W publikacje nie zabrakło także interesujących wiadomości o tym, dlaczego palimy i skąd trudność w rozstaniu się z dymkiem. Z czego składa się dym oraz jak wpływa na nasz organizm, to tylko niektóre informacje o które wzbogacimy się po przeczytaniu tej książki.


„Dym.Powszechna historia palenia” zdecydowanie poszerza nasze horyzonty, wzbogaca o wiedzę, która jest nam mimo wszystko bardzo bliska. Liczne barwne ilustracje oraz reprodukcje cieszą oczy i znacznie uzupełniają tekst. Są jakby dopełnieniem informacji zawartych w słowach i nie wyobrażam sobie tej pozycji bez tych niesamowitych fotografii.

Niezwykła podróż po różnych kulturach, krajach, epokach, ludzkich myślach... A wszystko co scala i łączy to właśnie palenie. Różnorodność zgromadzonych informacji sprawia, że każdy bez wyjątku znajdzie tu coś dla siebie. Medycyna, psychologia, kulturoznawstwo, historia przeplatają się ze sobą tworząc nieszablonowe i intrygujące dzieło, warte uwagi. Polecam!!

Moja ocena
>>>> 5 / 6 <<<<

15 komentarzy:

  1. Interesująca recenzja. Jestem w stu procentach pewna, że sięgnę po tę książkę. Co prawda sama nie palę i nie mam zamiaru, ale z chęcią zaznajomię się z informacjami dotyczącym tego nałogu (skoro są tak ciekawie przedstawione, jak piszesz ;]), a potem podrzucę dzieło rodzicom. Niech sobie poczytają :P

    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja również nie palę, ale zaciekawiła mnie historia palenia i opis tego w sztuce. Chętnie by zajrzała do takiej pozycji...

    OdpowiedzUsuń
  3. Sama lubię czasem coś takiego poczytać, więc kto wie czy nie sięgnę:)
    Zapisuję,a jak będzie to się okaże;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Sam temat palenia nie jest dla mnie zbyt interesujący, ale "Opera, literatura czy kino od dawna wykorzystywały papieros jako rekwizyt, środek przekazu czy główny motyw wokół którego dzieje się akcja. Oprócz tego szeroko opisano jak postrzegano palenie w kulturze Japonii, Indiach czy Afryce i jak obecnie podchodzi się do tego tematu." brzmi już bardziej interesująco :). Zobaczę ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Deline - dzięki:). Książka naprawdę nietypowa i bardzo ciekawa. Polecam każdemu:)

    bibliofilka - bardzo się cieszę i oczywiście zachęcam:)

    Scathach - trzymam kciuki, aby się udało. Jak książka wpadnie Ci w ręce - polecam:)

    Luna - spróbuj, bo pozycja naprawdę nieszablonowa i bardzo wciągająca:)

    OdpowiedzUsuń
  6. O i znowu kolejna interesująca pozycja do przeczytania! :) Zapowiada się naprawdę ciekawie.
    Z historią dymka jeszcze nie miałam okazji się zaznajomić ;)Z pewnością tej książki poszukam.

    OdpowiedzUsuń
  7. Nemeni - bardzo się cieszę, że zainteresowałam:)). Polecam:)

    OdpowiedzUsuń
  8. O to coś dla mnie ! Ja ciągle rzucam i wracam, rzucam i wracam. Ostatnio moje rzucenie trwa już 3 miesiące i się trzymam :D

    OdpowiedzUsuń
  9. a ja się zastanawiam, czy jest tam coś o tym jak rzucić ten nałóg;p

    OdpowiedzUsuń
  10. A to ci lektura... ;)
    Nawet nie pomyślałabym, że w tak barwny sposób można przybliżyć historię papierosa. Jako rekwizyt na scenie, bądź część fotografii -jestem za, ale w innych przypadkach całkowicie przeciw! Jeżeli sięgnę po tę książkę potraktuję ją jako ciekawostkę.

    OdpowiedzUsuń
  11. Nieszablonowa?, jestem wrogiem papierosa, dymku, popielniczki a czasami nawet zapałek ;-).
    Nie wiem czy to książka dla mnie, chociaż moja ciekawoś tej pozycji powoli siega zenitu ;-)

    OdpowiedzUsuń
  12. przyjemnostki - w takim razie szczególnie polecam tę książkę:)).

    Magia słowa pisanego - książka zwiera m.in. informacje o tym dlaczego palimy i nie możemy rzucic, dlatego pośrednio są tam informacje o rzuceniu i metodach na dymka:D

    Viconia - w takim razie przyjemnego czytani:))

    Bellatriks - ja również traktuję tę książkę jako ciekawostkę i zdecydowanie polecam w takiej formie. Dla maniaków papierosów i palenia natomiast - istna perełka:))

    Natula - spróbuj koniecznie, naprawdę świetna pozycja:))

    OdpowiedzUsuń
  13. mimo wszystko raczej to nie dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń