Loading...

czwartek, 9 czerwca 2011

„O dzieciach lękliwych, smutnych i niespokojnych” Henning Köhler


Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza Impuls
Wydanie polskie: 10/2009
Liczba stron: 144
Format: 165 x 240 mm
Oprawa: twarda
ISBN: 9788375871999
„O dzieciach lękliwych, smutnych i niespokojnych” to cykl wykładów wygłoszonych przez Henninga Kohler’a, który od wielu lat jest pedagogiem, terapeutą dzieci i młodzieży oraz autorem licznych publikacji. Kiedy zabrałam się za czytanie tej lektury miałam nieco inną wizję wychowania. Nie zmieniła się ona po przeczytaniu tej książki, choć każdy inny punkt widzenia uważam za wartościowy. Z niektórymi postulatami się zgadzam, inne wydają mi się dość podejrzane, ale z pewnością ciekawe i warte przeczytania. Czy wprowadzicie je w życie? Zadecydujecie sami.

Autor ma niecodzienne spojrzenie na problemy związane z rozwojem dzieci, ale uważa że najważniejszą siłą, która decyduje o sukcesie wychowawczym jest miłość. Tu się oczywiście zgadzam i chyba nie wymaga to komentarza. W skład tej miłości, jako nierozerwalną cząstkę pedagog włącza potrzebę zrozumienia i poznania dziecka oraz ciągłe poszukiwanie odpowiednich form poznania tej małej istoty, a więc tego, co większość z nas uważa za normalną i oczywistą sprawę. Dalej jednak autor ma wiele różnych spojrzeń na wychowanie, które nie wszystkim będą pasować…

Książka skupia się przede wszystkim na dzieciach z problemami, których zachowanie odbiega od szeroko pojętej normy.  Autor nie koncentruje się na specjalistycznych teoriach i skomplikowanych, mało komu znanych, poza pedagogom i psychologom, terminach, ale tworzy własne, zrozumiałe dla każdego pojęcia. Stąd też pojawi się tu termin „Anioł”, który ma czuwać nad naszym dzieckiem i znać wszystkie jego słabości i potrzeby. Rodzice natomiast powinni spróbować się z tym „Aniołem” skontaktować, prosić go o wyjaśnienie przyczyn postępowania dziecka i wsłuchać się w odpowiedź, która według autora powinna nadejść we śnie. Henning Kohler nie ukrywa, że swoje obserwacje czerpie z filozofii New Age i właśnie w związku z tym powiązaniem wiąże swoje obawy. Jednak dla osób, które chcą jedynie zobaczyć inny punkt widzenia na sprawy dzieci, książka będzie z pewnością ciekawą lekturą.

W publikacji tej nie ma gotowych rad i mądrości, które spowodują, że będziemy się świetnie dogadywać z dzieckiem. Kohler daje nam jedynie wskazówki, pokazuje w którą stronę patrzeć, ale to co zobaczymy uzależnia od pracy jaką my sami włożymy w trud poznania naszej pociechy. Polecam ją jako ciekawą odskocznię, próbę spojrzenie na wychowanie z nieco innej perspektywy. Pozdrawiam!!
Moja ocena
>>>> 4 -/ 6 <<<<

8 komentarzy:

  1. Bardzo ciekawa i mądra książka. Przyda mi się z pewnością, gdyż może być całkiem innym spojrzeniem w kierunku wychowania dziecka.

    OdpowiedzUsuń
  2. O proszę! Dawno nie widziałam u Ciebie tak niskiej oceny książki! Czyli jednak pozycja niestety nie jest super błyskotliwa. Więc chyba na razie nie będę jej szukała... :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Myślę że dla mnie jako pedagoga to lektura obowiązkowa :-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Na razie nie dla mnie :) ale może kiedyś się przyda

    OdpowiedzUsuń
  5. miqaisonfire - niższa ocena związana jest z propagowaniem teamtyki New Age i dlatego książka mi jakoś nie podeszła. Mimo to, ciekawie się ją czytało. Nie zachęcam i nie zniechęcam. Wybór należy do Was. Pozdrawiam:))

    pisany inaczej - myślę, że dla pedagoga będzie to ciekawe doświadczenie i wyciśnie z tej pozycji znacznie więcej niż ja:). Pozdrawiam!!

    toska82 - rozumiem i nie namawiam:). Pozdrawiam!!

    OdpowiedzUsuń
  6. Zaciekawiło mnie to "wiele różnych spojrzeń na wychowanie" , ciekawe jakie są te poglądy autora... Myślę, ze wart o pisać o takich publikacjach , zawsze komuś się może przydać. pozdrawiam ;-)

    OdpowiedzUsuń