Loading...

poniedziałek, 21 listopada 2011

„1Q84. Tom 3” Haruki Murakami



Wydawnictwo: MUZA S.A.
Wydanie polskie: 11/2011
Liczba stron: 512
Format: 145 x 205 mm
Oprawa: miękka
ISBN: 9788377580608

Haruki Murakami to japoński pisarz, który znany jest na całym świecie dzięki swojemu oryginalnemu stylowi i ogromnej pomysłowości. Osobiście uwielbiam twórczość tego autora, choć przeczytałam dopiero dwa jego dzieła. Gdy dowiedziałam się niedawno, że najnowsza książka „1Q84. Tom 3” jest już dostępna, nie mogłam się powstrzymać i musiałam czym prędzej zabrać się za czytanie. Moja intuicja nie myliła się ani trochę. Powieść po prostu jest genialna i jeszcze teraz, kilka dni po jej przeczytaniu, w mojej głowie kłębi się wiele przemyśleń, pytań i ogromny podziw dla Murakamiego. Koniecznie musicie i Wy się o tym przekonać!!

Dla odmiany, tym razem postanowiłam, że opisywanie fabuły ograniczę do minimum. Z pewnością wiele osób ma za sobą pierwszy lub drugi tom i nie zmierzam odbierać Wam przyjemności, którą sama miałam z odkrywania niespodzianek przygotowanych przez pisarza.  Wspomnę jedynie, że poznamy dalsze losy głównych bohaterów, Aomame i Tengo, którzy żyją w stworzonym przez Murakamiego niezwykłym świecie i pragną znaleźć sposób, aby być ze sobą. Nie będzie to łatwa droga, ponieważ czeka ich sporo wyzwań i liczne przeciwności…. Tym razem autor też udzielił odpowiedzi na pytania zadane w poprzednich tomach, wyjaśnił wiele wątków i pozamykał liczne sprawy, choć oczywiście przygotował nam porcję kolejnych. Pojawi się nowa postać, będą zagadki do rozwiązania, więc kochani nie zwlekajcie z przeczytaniem tej książki. Naprawdę warto!!

Jestem pod wrażeniem Murakamiego i tego, jak genialnie potrafi połączyć realizm z fantastyką. Autor wciąga czytelnika w swój świat i kusi niekonwencjonalnymi rozwiązaniami. Poza tym książka ma swój własny, niepowtarzalny klimat. Tajemniczość, magia, równoległe rzeczywistości, metafory, symbolika, realizm magiczny, poetyckość to zaledwie malutki kawałek tego, co u tego japońskiego pisarza jest czymś normalnym, wręcz oczywistym. Język jakim operuje, jest lekki a zarazem po mistrzowsku dopracowany, co sprawia, że czyta się go z zadziwiającą lekkością. Wielkim plusem są bohaterowie, naszkicowani z dużą precyzją i z uwzględnieniem całego bagażu psychologicznego, który muszą nieść na swoich barkach. Czytając nie sposób trzymać na wodzy emocji, które wylewają się z kart książki i udzielają się czytelnikowi. Coś niesamowitego…

„1Q84. Tom3”, podobnie jak dwie poprzednie części, to surrealistyczna książka, którą nie da się zaszufladkować. Wymyka się ona bowiem wszelkim schematom i oczekiwaniom. Powieść Murakamiego to rozrywka intelektualna dla spragnionych wyzwań i oryginalności czytelników. Polecam serdecznie!!!

Moja ocena
>>>> 6 / 6 <<<<

20 komentarzy:

  1. Jakoś nie potrafię przekonać się do prozy Murakamiego... zupełnie do mnie nie przemawia:)
    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  2. Tom III jeszcze przede mną, ale nie mogę się już doczekać ;-) wszędzie same pochwały i "ochy", "achy" ;-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Tak, tak, tak. Podzielam twój zachwyt tym autorem. Tej serii jeszcze nie czytałem, ale na pewno to zrobię w najbliższych tygodniach. Pozdrawiam,
    ---robbi---

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie czytałam jeszcze "Murakami",ale muszę niedługo zacząć;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Murakamiego jeszcze nie czytałam, choc praktycznie jego książki prześladują mnie wszędzie, gdzie się udam, więc może już czas zacząć z nim przygodę?

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja też nie miałam przyjemności poznać Murakamiego, czytam pozytywy - jak wpadnie w moje ręce to pewnie przeczytam

    OdpowiedzUsuń
  7. Przyznam się szczerze, że boję się podejścia do tej serii. Mam za sobą dwa podejścia do Murakamiego- jedno udane, drugie nieco mniej. Ale ten surrealizm i nowatorskość 1Q84 po prostu magnetyzuje. Będę musiała nadrobić zaległości, koniecznie! Intrygujące książki i zaryzykuję, choćbym miała się rozczarować- w co jednak wątpię :) Bardzo ciepło pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie miałam okazji czytać czegokolwiek z dorobku tego autora, niemniej jednak słyszałam, że jest świetny, więc nie omieszkam nabyć jakiejś jego książki ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Ja właśnie czytam Murakamiego ale Norwegian Wood :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Jak to jest, że nie czytałam ani jednej książki Murakamiego, to makabra i wielka gafa!.
    Tak zachęcająco napisałaś o książce, że koniecznie muszę ją przeczytać. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Już zaczynam mieć wyrzuty sumienia przez to, że do tej pory nie przeczytałam niczego, co wyszło spod pióra Murakamiego. :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Ja jeszcze nie miałam okazji sięgnąć po żadną książkę Murakamiego, ale po takiej zachęcającej recenzji koniecznie muszę to zmienić.

    OdpowiedzUsuń
  13. Muszę się w końcu za tego Murakamiego zabrać!

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  14. Muszę przeczytać! Koniecznie! Noszę się z tym zamiarem już jakiś czas i chcę sobie sprawić trzy tomy na Gwiazdkę :)

    OdpowiedzUsuń
  15. O tak, Murakami to to, co tygrysy lubią najbardziej!
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  16. Przeczytałam "Kafkę nad morzem" i miałam mieszane uczucia. Właściwie nie potrafię powiedzieć, czy odpowiada mi taki styl pisania czy nie. Muszę koniecznie wziąć się za inne powieści i wyrobić sobie zdanie. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  17. Muszę w końcu zapoznać się z twórczością Murakamiego:) Myślę, że warto:)

    OdpowiedzUsuń
  18. ;((((

    zazdroszczę Ci piekielnie tej książki!
    Ale planuję ją sobie kupić na Mikołaja, także jeszcze troszkę muszę poczekać. Cieszę się, że 3 tom jest równie dobry jak poprzednie!

    OdpowiedzUsuń
  19. Książki Murakamiego są na samej topce listy książek, które muszę zdobyć i przeczytać (w końcu!). A teraz czuję się jeszcze bardziej zachęcona :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Zazdroszczę Ci, że poznałaś już świat "1Q84" ale z drugiej strony cieszę się, że jeszcze wszystko przede mną.
    Skompletowałam dwa pierwsze tomy, nic tylko zacząć przygodę :)
    Pozdrowienia :)

    OdpowiedzUsuń