Loading...

piątek, 3 grudnia 2010

"Cień wiatru" Carlos Ruiz Zafon



Wydawnictwo: MUZA
Wydanie polskie: 2010
Przekład: Beata Fabjańska-Potapczuk
Liczba stron: 520
Format: 200x140mm
Oprawa: twarda
Cena z okładki: 34.90 zł

„Cień wiatru” przeczytałam niedawno i od razu polubiłam twórcę tego dzieła. Książka stała się bestsellerem i mogę śmiało stwierdzić, że wcale mnie to nie dziwi. Powieść ta jest połączeniem thrillera z wątkami miłosnymi, które przeplatają się przez całą książkę. Carlos Ruiz Zafon stworzył niesamowitą, tajemniczą opowieść, która wciąga z niezwykłą siłą..

Akcja książki rozgrywa się w Barcelonie. Głównym bohaterem jest 10-letni chłopiec, Daniel, który stracił matkę. Ojciec, pracujący w księgarni, w dniu urodzin syna zabiera go w tajemnicze miejsce zwane Cmentarzem Zapomnianych Książek. Zgodnie z tradycją chłopak wybiera jedną książkę i dzięki temu pomoże zachować ją od zapomnienia. Właśnie ten moment na całe życie zmieni losy młodego chłopca i jego ojca. Daniel zauroczony powieścią stara się odnaleźć autora tej niezwykłej książki i w ten sposób zostanie wciągnięty w dziwną, tajemniczą „podróż”. Fascynująca, wciągająca droga jaką przemierzymy razem z bohaterami powieści, wspólne rozwiązywanie zawikłanych zagadek i odwiedzanie pełnych tajemnic miejsc pozwoli nam pokochać tę książkę i odkryć jej niezwykły urok.

„Cień wiatru” cenię przede wszystkim za jej wielowątkowość. Porusza ona historyczne aspekty, przez co dowiadujemy się trochę faktów o dziejach Hiszpanii i możemy lepiej zrozumieć mentalność bohaterów, ich sposób postępowania i patrzenia na świat oraz poczuć prawdziwy klimat Barcelony.
W lekturze tej poruszany jest również problem wpływu książki na życie człowieka. Czy rzeczywiście  książka może je odmienić? Czy może zawładnąć człowiekiem, kierować nim lub doprowadzić do tragedii?
Kolejnym istotnym wątkiem książki jest uczucie miłości, ukazane w różnych odcieniach i kolorach. Nic nie jest tu takie oczywiste i proste, jak mogłoby się wydawać. Mamy miłość, która niszczy i wpływa destrukcyjnie na życie bohaterów oraz miłość, która uskrzydla i buduje.
W książce poznajemy dużą ilość postaci, wiele wątków i historii tylko pozornie niezwiązanych ze sobą. Ta mnogość bohaterów, ciekawe przedstawienie ich osobowości i intrygujące połączenie przeszłości z teraźniejszością nie pozwolą nam oderwać się od czytania.

Autor miał świetny pomysł na fabułę, który zaskoczył mnie swą prostotą a jednocześnie niezwykłością. Do końca lektury nie wiedziałam jak akcja książki się potoczy i  nie potrafiłam przewidzieć zakończenia. Książka jest napisana bardzo dobrym, żywym językiem, dzięki czemu przeczytałam ja w dwa dni. Mimo to, tutaj mały zarzut, po około 200 stronach zaczęły nużyć mnie przydługie opisy, które uważałam za zbędne. Całe szczęści nie trwało to długo, bo akcja ponownie przyspieszyła i z zapartym tchem czekałam rozwiązania zagadki, jaką przyszykował nam Carlos Ruiz Zafon.

„Cień wiatru” polecam wszystkim. Każdy znajdzie tu coś dla siebie. Jak każda książka, także i ta ma swoje wady i zalety, ale dla mnie jest ona nastrojową, tajemniczą, pełną magii pozycją czytelniczą, którą warto przeczytać.

Moja ocena
>>>>>>>  5/6  <<<<<<<

PS: Opinia o książce powstała spontanicznie i dość szybko, dlatego przepraszam za ewentualne rażące błędy lub literówki ;)

8 komentarzy:

  1. Ja czytałam i jestem ZACHWYCONA!!!!

    OdpowiedzUsuń
  2. a ja muszę się za nią w końcu zabrać :)

    OdpowiedzUsuń
  3. sabinka.t1 - prawda, prawda.. Na mnie także książka zrobiła duże wrażenie:)

    Isabelle - przeczytaj koniecznie. Naprawdę warto :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Witam,wiele dobrego slyszalam o tej ksiązce ,a także innych tego autora.dzieki za przydatne info:)teraz juz napewno zabiore sie za czytanie:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Książka jest niesamowita, pamiętam jak mnie oczy bolały a nie mogłam odłożyć...

    OdpowiedzUsuń
  6. ABily - ze mną było podobnie. Dużo dobrego słyszałam o tej książce i bałam się, że się zawiodę.. Jak się okazało niepotrzebnie ;)

    Kasiek-o mnie - dokładnie ;) Ja siedziałam dwa dni i żadna siła nie mogła mnie odciągnąć od czytania..

    OdpowiedzUsuń
  7. Cienia watru nie czytałam, ale Marinę bardzo sobie chwalę i obecnie czekam aż kurier dowiezie mi Księcia mgły. Urzeka mnie klimat jaki potrafi stworzyć Zafon w swoich powieściach. Myślę, że na kolejnych jego książkach także sie nie zawiodę.

    OdpowiedzUsuń
  8. Przeczytaj koniecznie :) "Cień wiatru" jest tak samo dobry jak pozostałe książki Zafona, więc myślę że Ci się spodoba. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń