Loading...

wtorek, 17 maja 2011

"Japoński wachlarz. Powroty" Joanna Bator



Wydawnictwo: W.A.B.
Wydanie polskie: 05/2011
Liczba stron: 376
Format: 145 x 205 mm
Oprawa: twarda
ISBN: 9788374149532

Japonia. Odległy zakątek świata, kuszący swą egzotyką i zupełnie odmienną kulturą. Zwłaszcza dla ludzi Zachodu, trzymających się ściśle swojej tradycji, języka i obyczajów, jawi się ona jako niezwykle ekscytująca, daleka kraina, do której wielu z nas z przyjemnością by się wybrało. „Japoński wachlarz. Powroty” Joanny Bator to zapiski, refleksje  na temat Kraju Kwitnącej Wiśni. Autorka po raz pierwszy odwiedziła Japonię dziesięć lat temu. Do tej pory powracała już wielokrotnie do tego kraju i postanowiła podzielić się swoimi wrażeniami z czytelnikami.  Udało się jej to znakomicie. Zapraszam więc Was do tej niecodziennej podróży....

Autorka opisuje Japonię z perspektywy osoby, która przybyła do nowego miejsca, choć wcale nie było to jej wielkie marzenie. Początkowo nie czuła jakiegoś specjalnego przywiązania do tego kraju. Jak się okazało później, więzi jakie łączyły ją z  Japonią, okazały się silniejsze niż przypuszczała. Dowiemy się wielu rzeczy, które z pewnością zaciekawią niejedną osobę. Niebanalna architektura, orientalna kuchnia, fascynująca tradycja i obrzędy a do tego zapierające dech w piersi widoki. Nie można pominąć ludzi. Powściągliwych, zabieganych, nie okazujących zbędnych emocji. Żyją w małych, ciasnych pomieszczeniach, wciśnięci często w formalne stroje i mają nieco inne podejście do seksu niż Europejczycy. Na dodatek żyjąc na obszarze zagrożonym zewsząd przez żywioły, zmagając się z tsunami, trzęsieniami ziemi czy wulkanami, radzą sobie niebywale spokojnie i statecznie. Ta mnogość różnic kulturowych, językowych i obyczajowych zostanie tu pięknie wyeksponowana.
Czytając tę książkę z pewnością nie będziemy się nudzić. Autorka zadbała o niezwykle plastyczny i barwny język, który w pełni oddaje bogactwo kolorów, kształtów i smaków. Nie ma tu schematycznych opisów, długich, nużących opowieści. Są za to emocje, ekscytacja, tętniące zewsząd życie i paleta barw, jakimi się mieni ten kraj.  Autorce udało się z całym przekonaniem oddać niepowtarzalny klimat Japonii i przenieść naszą świadomość na chwilę do świata, który jest nam zupełnie nieznany.
Z pewnością jest to bardzo osobista książka, która kreśli portret Japonii, jakiej jeszcze nie mieliśmy okazji poznać. Przez pryzmat doświadczeń autorki, wewnętrznych przemyśleń, spotykanych ludzi i  odwiedzanych miejsc, będziemy mogli ujrzeć niezwykły świat. Legendy, sushi, manga, piękne hostessy, łaźnie, bonsai… Poczujemy, jakbyśmy tam właśnie byli.
„Japoński wachlarz. Powroty” to barwna  i wrażliwa lektura napisana lekkim piórem. Pokazuje prawdziwą Japonię kontrastując ją z naszymi wyobrażeniami. Z pewnością będzie ona fascynującą wędrówką do odległej krainy i niezapomnianą podróżą w dalekie zakątki świata. Zapraszam gorąco do lektury:)
Moja ocena
>>>> 5 / 6 <<<<

20 komentarzy:

  1. Z pewnością to książka na czasie, sam gdy oglądałem migawki po trzęsieniach ziemi widziałem flegmatycznych ludzi i miałem wrażenie że nie dociera do nich to co się wydarzyło - ogrom nieszczęścia.

    OdpowiedzUsuń
  2. A mnie się właśnie wydaje, że do nich dociera i to jak najbardziej - specyficzna japońska kultura, która rządzi się tak diametralnie innymi prawami niż nasza, niełatwa w zrozumieniu i odbiorze nie może podlegać określeniom i sądom rodem z naszego kręgu kulturowego.Stoicki spokój Japończyków w obliczu nieszczęścia nie świadczy o niezrozumieniu go, ale po prostu o innym podejściu do rzeczy...
    A książka zapowiada się intrygująco, chętnie ją przeczytam!

    OdpowiedzUsuń
  3. Książka, którą zdecydowanie chciałabym przeczytać ! Uwielbiam japońską kulturę... ;)


    http://miqaisonfire.wordpress.com/wakacyjna-wymiana/
    Zachęcam do wzięcia udziału w wakacyjnej wymianie książkowej :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie do końca ciągnie mnie do tej lektury. Jednak nastroje mam zmienne, więc może kiedyś się z nią zapoznam.

    OdpowiedzUsuń
  5. Przyznam, że odrzuca mnie okładka- zapewne przez moją niedającą się logicznie wytłumaczyć alergię na wszelkiego rodzaju mangi i anime ;) Za to z samą treścią zapoznałabym się z ogromną chęcią :)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  6. Kultura Japonii jakoś nie bardzo mnie fascynuje, chociaż uwielbiam Murakamiego ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Okładka mnie zniechęca,do kultury japońskiej również nie mam sentymentu,więc raczej nie dla mnie :)
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  8. oj jak ja bym chciała poznać bliżej Japonię, nie tylko z książek czy telewizji. Jako, że to marzenie na razie szybko się nie spełni z wielką chęcią chociaż o niej poczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  9. eh, dużo ludzi ostatnio się interesuje tamtejszymi obszarami i ich kulturą. Mnie osobiście Japonia nigdy "nie kręciła" :) Mimo pozytywnej recenzji, to chyba nie jest pozycja dla mnie!
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  10. Okładka rzeczywiście może nieco zniechęcać, ale nie przejmujcie się tą zewnętrzną powłoką. Książka jest zupełnie inna, niezwykle bogata w treść i przesłanie oraz pięknie opisana, więc z pewnością warto po nią sięgnąć:))

    Polecam gorąco i pozdrawiam!!

    OdpowiedzUsuń
  11. "nieco inne podejście do seksu niż Europejczycy" ja bym powiedziała, że nie takie "nieco inne" ale "bardzo inne" :D. Słyszałam, że ta Pani nie bardzo wie, o czym tak naprawdę pisze, ale i tak chętnie bym przeczytała ^^. Japonia przyciąga mnie do siebie od zawsze. Dlatego chętnie czytam wszystko, bez względu na to, co ktoś napisze :D.

    OdpowiedzUsuń
  12. O Japonii chętnie bym sobie poczytała, ale z wyborem lektury zaczekam, aż porównasz tę książkę z "Tatami kontra krzesła". Bo "Tatami..." też masz w planach, prawda? Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Dzięki Tobie moja lista książek do przeczytania stale się powiększa :D
    Przyznam się, że mam ulubione tytuły mangi które czytam oraz serie anime, które oglądam.
    Chętnie przeczytam tą książkę ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Dla mnie brzmi bardzo zachęcająco.

    OdpowiedzUsuń
  15. Do tego, jak Japończycy zachowywali się podczas trzęsienie ziemi trzeba mieć bardzo duży szacunek.
    Bardzo zachęcająca recenzja. Chciałabym przeczytać.

    Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Sama nie wiem, nie jestem przekonana do ksiązki, choć recenzja bardzo przekonująca;)

    OdpowiedzUsuń
  17. zupełnie nie moje klimaty, więc odpuszczę sobie

    OdpowiedzUsuń
  18. Oj bardzo interesująca.. Chętnie przeczytam:)

    OdpowiedzUsuń
  19. Japonia fascynuje mnie od dawna, kiedyś na pewno tam pojadę. Jednak mimo wiedzy, jaką mam o tym kraju - nie wiem absolutnie czego się spodziewać. Ja jestem bardzo otwarta i trudno mi nad tym zapanować, a Japończycy uważają powściągliwość za objaw dobrych manier.
    Zresztą same wyrzucanie śmieci to u nich rytuał i nie znoszą kiedy ktoś wyrzuca coś nie w ten dzień.
    Książkę musze przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Przyłączam się do pozytywnej opinii o tej książce. Jest bardzo ciekawa, a dal osób pasjonujących się Japonią sądzę, że powinna stanowić lekturę obowiązkową. Na szczęście mam starsze wydanie, bo ta nowa wersja okładki jest moim zdaniem antyreklamą świetnej książki.

    OdpowiedzUsuń