Loading...

sobota, 24 listopada 2012

„Umierający detektyw” Leif GW Persson



Wydawnictwo: Czarna Owca
Wydanie polskie: 02/2012
Liczba stron: 416
Format: 135 x 210 mm
Oprawa: miękka
ISBN: 9788375543988

Lubię thrillery i kryminały, dlatego ciągle szukam nowych pozycji z tego kręgu, które mogłyby mnie zaciekawić. Przeglądając wydane w tym roku książki natrafiłam na skandynawski kryminał „Umierający detektyw” autorstwa Leifa GW Persona. Zaintrygowana opisem oraz pozytywnym odbiorem lektury wśród czytelników, zabrałam się za czytanie…

Kilka słów o treści… Bohaterem jest emerytowany szef szwedzkiej policji Lars Martin Johansson, którego poznajemy w momencie, gdy ma wylew. Jest to wynik wielu lat pracy w ciągłym stresie oraz jedzenia niezdrowej żywności zakrapianej alkoholem. Kiedy mężczyzna leży w szpitalu i wraca do zdrowia dowiaduje się od lekarki o szczegółach dawnego śledztwa w sprawie zgwałcenia i zabicia 9-letniej dziewczynki. Sprawa co prawda przedawniła się kilka tygodni temu, ale Lars nie zamierza tak łatwo dać za wygraną i postanawia rozwiązać zagadkę śmierci sprzed dwudziestu pięciu lat. Powoli, ale wytrwale zagłębia się w swoje dochodzenie ignorując przy tym dość istotne sygnały. Ale wszystko w imię sprawiedliwości i wyższego dobra… Czy uda się znaleźć sprawcę? I jaką cenę przyjdzie mu zapłacić za odkrycie prawdy? Zapraszam do książki!

Było to moje pierwsze spotkanie z tym pisarzem i … mam ochotę na więcej! Spodobała mi się fabuła  z dobrze zaznaczoną intrygą kryminalną, wokół której budowane są kolejne wątki. Sama postać głównego bohatera jest ciekawa, autentyczna i przyciąga uwagę czytelnika nie tylko osobliwą sylwetką, ale również idealistycznym podejściem do życia. Jeżeli liczycie tu na zagadki i odkrywanie tajemnic to z pewnością będziecie usatysfakcjonowani. Akcja płynie sprawnie i bez niepotrzebnych dłużyzn a napięcie jest dobrze stopniowane, więc nudzić się nie będziemy. Dodatkowo zagłębimy się w umysł naszych postaci, zrozumiemy co czują, jak myślą i co sadzą o różnych sprawach. Wszystko opisane żywym, plastycznym językiem i bardzo dobrym stylem.  Poza tym, atutem jest tu realizm oraz odważne opisywanie nękających nasze społeczeństwa wad a także czarny humor sprawnie wpleciony w całość.

„Umierający detektyw” to oryginalny skandynawski kryminał, który pochłania się z niemałą przyjemnością. Autor za tę książkę otrzymał w 2010 roku Szklany Klucz oraz nagrodę Szwedzkiej Akademii Pisarzy Kryminalnych. Jeżeli jesteście gotowi na mądrą, przesiąkniętą psychologicznymi odnośnikami, refleksjami, ale i dreszczykiem emocji lekturę, polecam serdecznie spotkania z Panem Perssonem!

Moja ocena 
>>>> 5 / 6 <<<<

24 komentarze:

  1. Warto bybyło rozejrzeć za tą książką.. Zaciekawiła mnie Twoja recenzja!

    OdpowiedzUsuń
  2. Recenzja jak zwykle kusząca. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Dawno już nie czytałam skandynawskiego kryminału, więc chyba czas najwyższy znów zaznajomić się z tym gatunkiem.

    OdpowiedzUsuń
  4. baaardzo rzadko sięgam po kryminały, ale czasami mam na nie smaczek ;) Jak zwykle zawierzę Tobie i Twoim gustom... Przeczytam!

    OdpowiedzUsuń
  5. Widzę że znowu coś dla mnie :) będę buszować w bibliotece za ta pozycją. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  6. Kolejne książka, z którą muszę się zapoznać.

    OdpowiedzUsuń
  7. Od jakiegoś czasu planuję poznać twórczość tego pisarza, ale jakoś ciągle się nie składa :P

    OdpowiedzUsuń
  8. O, jak najbardziej jestem gotowa;)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  9. Na razie przede mną trylogią Perssona o zabójstwie Olofa Palmego, potem zobaczę co dalej:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Od czasu przeczytania "Placu dla dziewczynek" podchodzę do Czarnej Serii z lekkim dystansem, ale na pewno nie porzucę jej czytania na dobre. :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Zapowiada się fajnie. Kryminał z ciekawym głównym bohaterem zawsze dobrze jest przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Jak najbardziej tak! Chociaż autora jeszcze nie znam, to jestem pewna, że mi się spodoba :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Ehh kolejna, jaką muszę dodać do listy życzeń.;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Będę musiała się z nią zapoznać:)

    OdpowiedzUsuń
  15. Kiążka zapowiada się ciekawie ;))

    A tak odbiegając od tematu książkek... to jakiej specjalności jesteś lekarką ? :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem lekarzem ogólnym a kilka dni temu złożyłam dokumenty potrzebne do rozpoczęcia specjalizacji z Anestezjologii i Intensywnej Terapii:)

      Usuń
  16. Zaciekawiłaś mnie. :) Bardzo lubię kryminały i thrillery , więc myślę ,że "Umierający detektyw " może trafić w moje gusta. :)
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  17. Jeszcze nie mialem okazji poznac zadnej ksiazki tej autorki, ale chcialbym to wkrotce zmienic :)

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  18. Nie powiem, dobrze się zapowiada, byłoby to miłe pierwsze spotkanie z ta autorką =3

    OdpowiedzUsuń
  19. kolejny szwedzki autor? czemu nie.. na pewno sięgnę po niego po Twej recenzji :)

    OdpowiedzUsuń