Loading...

środa, 4 stycznia 2012

„Rozwiązła” Jarosław Kamiński


Wydawnictwo: W.A.B.
Wydanie polskie: 18/01/2012
Liczba stron: 544
Format: 125 x 195 mm
Oprawa: twarda
ISBN: 9788377475768

Wiele osób boi się sięgać po polską prozę w obawie przed rozczarowaniem. Nie wiem skąd się to bierze, skoro rodzimi autorzy już udowodnili, że stać ich na wiele i że niejednokrotnie potrafią nas miło zaskoczyć. Ja osobiście lubię dawać szanse i książkom, i ludziom, więc kiedy nadarzyła się okazja przeczytania debiutu powieściowego Jarosława Kamińskiego „Rozwiązła” z przyjemnością zabrałam się za lekturę. Czy przypadła mi do gustu? Zaraz się o tym przekonacie:).

Główną bohaterką jest dobiegająca czterdziestki Zofia Rogala. Atrakcyjna kobieta pracująca jako wizażystka w filmach i w reklamie. Jej przeszłość nie należy do wyjątkowo udanych a dzieciństwo również nie było idyllą. Wychowywana w domu dziecka nie zna swoich bliskich i nie potrafi odnaleźć siebie czy też zrozumieć kim jest, choć nie do końca to sobie uświadamia. Wszystko się zmienia gdy poznaje młodszego o siedemnaście lat studenta ASP, Adama Czerskiego. Ich związek zaczyna kwitnąć, para zamieszkuje ze sobą, ale chłopak ukrywa relacje przed swoją rodziną. W końcu nadchodzi moment kiedy Zofia wyrusza z ukochanym poznać bliskich Adama. Ta wyprawa do malutkiej mieściny na Mazurach okaże się dość osobliwą podróżą. Skrywane rodzinne tajemnice, dawne rany i bolesna przeszłość okażą się silniejsze niż można początkowo przypuszczać. A w środku tego całego zamieszania niemałą rolę odegra właśnie nasza bohaterka Zofia...

Do książki podchodziłam z dużym spokojem.  Nie wiedziałam czego się po niej spodziewać, więc starałam się jak najbardziej neutralnie ją odbierać. Z pewnością nie jest to łatwa proza. Przede wszystkim chodzi o specyficzną narrację, która nie należy do łatwych i przyjemnych. Spowolniło to tempo czytania i wymagało nieco więcej skupienia niż zazwyczaj, ale po jakimś czasie przywykłam do takiego sposobu pisania. Język jest ciekawy, żywy a akcja w interesujący sposób ukazana. Poza tym podobało mi się przedstawienie bohaterów i przede wszystkim zagłębianie się w kobiecy umysł. Sporo tu wątków psychologicznych, choć pisarz poruszył tu również inne kwestie, w tym polityczne, historyczne czy ideologiczne. Emocji również nie zabraknie. Z pewnością każdy znajdzie tu coś dla siebie.

„Rozwiązła” to książka warta przeczytania. Nie jest to lekka powieść, przy której można odpocząć po ciężkim dniu. Pisarz drąży po meandrach ludzkich umysłów i serc, szarpie za niezwykle delikatne struny, zmusza do refleksji, każe odkryć tkwiące gdzieś głęboko ukryte tajemnice i tym samym zrozumieć siebie i otaczający świat. Polecam tę ambitną książkę wszystkim, którzy mają ochotę na coś trudniejszego i nie boją się wyzwań. Pozdrawiam

Moja ocena
>>>> 4,5 / 6 <<<<

20 komentarzy:

  1. "Wiele osób boi się sięgać po polską prozę w obawie przed rozczarowaniem. Nie wiem skąd się to bierze(...)" - hi hi przypomina mi się mój wpis na temat krytykowania książek naszych rodzimych pisarzy... ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Zastanawiałam się na tą książką, ale póki co, chyba się nie skuszę

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciekawi mnie ta książka, obawiam się trochę tej specyficznej narracji, jednak ufam rodzimym autorom i chętnie ich czytam :)
    Miłego dnia.

    OdpowiedzUsuń
  4. Zainteresowały mnie te wątki psychologiczne, lubię takie książki i chyba dam jej szansę:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo ciekawa opinia :) Na pewno nie zapomnę o tej pozycji.

    OdpowiedzUsuń
  6. Wyzwań się nie boję, lubię też odkrywać polskich pisarzy, dlatego myślę, że trzeba będzie i z tą pozycję się zapoznać :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Mam ostatnio dobrze skojarzenia z polskimi autorami :) Temat lekko kontrowersyjny też jest mi na reke :) Lubie sie pokrzywic czytajac :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Z chęcią po nią sięgnę. Lubię takie psychologiczne rozważania. Lubię trudnych bohaterów. Ciekawa jestem bardzo tej książki:)
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  9. Książka ciekawa, szkoda, że tak często rodzimi twórcy giną wśród zagranicznych.

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie moje klimaty, ale recenzja świetna.

    OdpowiedzUsuń
  11. W.A.B. wydaje rewelacyjną polską prozę!

    OdpowiedzUsuń
  12. Lubię polską literaturę :) Jednak o tej pozycji jeszcze nic więcej nie słyszałam. Generalnie nie mam siły (zwłaszcza w czasie sesji która tuż tuż) czytać cięższych książek więc na razie jej szukać nie będę ale w marcu kto wie... :) recenzja bardzo ładna i zgrabna :) Lubię ogromnie Twoja treściwość :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Książka ta akurat nie dla mnie. ;-)

    OdpowiedzUsuń
  14. No, no... Już sam tytuł i okładka przyciąga wzrok. Może i ja się skuszę? Albo lepiej kupię ją swojej dziewczynie. Tak przy okazji;)
    Pozdrawiam,
    ---robbi---

    OdpowiedzUsuń
  15. Polscy autorzy od dłuższego czasu pociągają staram się ich poznawać więc i na tą lekturę przyjdzie czas.

    OdpowiedzUsuń
  16. Mam ogromne przeczucie, że to zdecydowanie nie dla mnie. Pozostanę przy sprawdzonych polskich autorach - do nowości jak na razie podchodzę bez entuzjazmu, zbyt często się zawiodłam.
    Pozdrowienia.

    OdpowiedzUsuń
  17. O, jeszcze niedawno widziałam tę książkę na zdjęciu, którym dodałaś. Już wtedy właśnie ona mnie zaciekawiła i wygląda na to, że będę musiała się jej bliżej przyjrzeć :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Tytuł i Twoja recenzja dają nadzieję, że lektura będzie interesująca i pouczająca. Dodaję do planów

    OdpowiedzUsuń
  19. Recenzja zachęca do przeczytania. Dodaje do zaplanowanych na ten rok :))

    OdpowiedzUsuń