Loading...

czwartek, 1 marca 2012

„Historia papieży” John W. O`Malley


Wydawnictwo: WAM
Wydanie polskie: 12/2011
Liczba stron: 440
Format: 155 x 230 mm
Oprawa: twarda
ISBN: 9788375058758

„Historia papieży” to książka o następcach Świętego Piotra, jakiej jeszcze nie znacie. Jej twórcą jest John W. O`Malley, ksiądz jezuita, który stworzył fascynującą lekturę na podstawie 36 radiowych nagrań z 2006 roku. Nie jest to zwykła książka religijna, jak można by przypuszczać, ale wciągająca, bardzo ciekawa pozycja biograficzna, którą czyta się jak dobrą powieść. Ale wszystko po kolei...

Autor z niemałą uwagą i dużą swobodą opisuje historię papiestwa. Od św. Piotra aż po św. Benedykta XVI przybliża sylwetki ludzi z krwi i kości, którym przyszło piastować ten zaszczytny urząd. Byli wśród nich biedacy i bogacze, święci i zatwardziali grzesznicy, osoby różnej narodowości, pochodzący z odmiennych klas i charakteryzujący  się czasami oryginalnymi cechami, jak i nieszablonowymi pomysłami.  Ta różnorodność i barwność postaci jest niezwykle ciekawa i muszę przyznać, że nie spodziewałam się tak bujnych życiorysów. Co więcej, autor dodał również historię kościoła oraz rozwój poszczególnych jego struktur. Dodatkowo poznamy wiele tajemnic, walkę z niewiernymi, przebieg Świętej Inkwizycji, rewolucyjne reformy, nieznane dotąd fakty zarówno duchowe, jak i historyczne. Naprawdę intrygująca opowieść...
 
Jestem bardzo pozytywnie zaskoczona tą publikacją. Podobał mi się wszechobecny obiektywizm, dzięki któremu dowiemy się zarówno o zaletach i walorach biskupów, jak i ich mrocznych sekretach, np. nieślubnych dzieciach i dość drastycznej działalności Inkwizycji. Bez przesłodzenia i mydlenia oczu jezuita kreśli portret ludzi i przedstawia czasy, w jakich żyli. Wszystko to opisane jest przystępnym, prostym językiem, któremu daleko od teologicznych dysput. Dzięki temu książka przypomina powieść a nie opracowanie naukowe. Nie sposób się nudzić!!

„Historia papieży” to oryginalna książka o najstarszej instytucji kościelnej, która działa od dwóch tysięcy lat. Autor w interesujący sposób opisuje biskupów i papieży, pokazuje ich sylwetki bez krzty przerysowanie. Polecam zarówno miłośnikom duchowych motywów, jak i zainteresowanym historią. Jestem pewna, że będziecie zachwyceni.

Moja ocena 
>>>> 5 /6 <<<< 

9 komentarzy:

  1. Historia papiestwa, że się tak kolokwialnie wyrażę, wchodzi mi już bokiem (katecheta 'ciekawie' opowiada nam wszystko czego 'nie'chcemy wiedzieć), więc na razie sobie odpuszczę.

    OdpowiedzUsuń
  2. Raczej nie mój klimat.;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Lubię takie publikacje. Na prezent czy nawet dla siebie chętnie kupię tę książkę. Pozdrawiam,
    ---robbi---

    OdpowiedzUsuń
  4. Coś z mojego kręgu zainteresowań

    OdpowiedzUsuń
  5. Historia papieży... No proszę. Bardzo ciekawe. Nie miałam w ogóle pojęcia o istnieniu takiej pozycji. Z wielką chęcią nie tylko ją przeczytam, ale i się w nią zaopatrzę. :) Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  6. Historię uwielbiam. A Historia Papieży brzmi bardzo ciekawie. Nigdy jeszcze nie czytałam żadnej książki całkowicie skupionej na tym temacie. Będę musiała się z nią zapoznać:)

    OdpowiedzUsuń
  7. A czy autor wspomina coś o papieżycy Joannie? Krążą legendy na ten temat, powstał nawet film.

    OdpowiedzUsuń
  8. Może być ciekawa. Jak na nią trafię w księgarni, na pewno zajrzę do środka. Jak mi się spodoba, to kupię. Pozdrawiam:P

    OdpowiedzUsuń
  9. Kiedyś także powiedziałabym, że to nie moje klimaty, ale po przeczytaniu "Ostatniego papieża" nauczyłam się niczego z góry nie odrzucać i nie klasyfikować. Zwłaszcza, że tak pozytywnie o piszesz o tej książce.

    OdpowiedzUsuń